حق بيمه كارگر

۴ بازديد

بر اساس قوانيني كه در تامين اجتماعي قرار دارد حق بيمه كارگر به صورت ساليانه بايد پرداخت شود. در اصل بايد بدانيد كه حق بيمه كارگر سي درصد از مزد يا حقوقي باشد كه كارگر آن را دريافت مي كند. از اين سي درصد  هفت درصد آن را بيمه پرداخت مي نمايد، و ۲۳ درصد از آن را كارفرما به كارگران به عنوان حق بيمه كارگر پرداخت مي كند. بنابراين بايد بدانيد حق بيمه كارگر عبارت مي باشد از وجوهي كه بر اساس قوانين تامين اجتماعي و براي استفاده كردن از مزاياي آن به سازمان بيمه پرداخت مي شود. دقت داشته باشيد كه تمامي مزايا و وجوه نقدي و غير نقدي در برابر كاري كه بيمه شده است پرداخت مي شود.

بر اساس اين اطلاعات بايد بدانيد كه، حق بيمه كارگر نبايد از حقوق وي كه ساليانه، شوراي عالي اعلام مي كند كمتر باشد و همچنين از مبناي حق كسر بيمه هم كه توسط شوراي عالي و تامين اجتماعي تصويب مي كند نبايد بيشتر باشد. به طور كلي سئول پ

پرداخت حق بيمه كارگر كارفرمايان مي باشند كه اگر اين مبلغ را ساليانه براي كارگران واريز نكنند جريمه مي شوند. كارفرما بايد تمامي مداركي را كه مربوط به حق بيمه كارگر مي باشد را ماهيانه به تامين اجتماعي تحويل دهد.

بسياري از افراد برايشان اين سوال پيش مي آيد مزاياي بيمه تامين اجتماعي چه مي باشد و چرا بيشتر كارگران و كارمندان تلاش مي كنند حق بيمه داشته باشند. در ادامه به مزاياي حق بيمه مي پردازيم تا آشنايي بيشتري را در اين مورد به دست آوريد.

http://taninedalat.org//

مدت زمان انجام طلاق توافقي

۶۱ بازديد

 طلاق ايقاعي است تشريفاتي و ثبت آن در دفتر طلاق بدون اذن دادگاه مقدور نبوده و زوج يا زوجه و حتي زوجين با يكديگر نمي توانند جهت اجرا و ثبت صيغه طلاق بدون مراجعه به دادگاه و اخذ گواهي عدم امكان سازش و يا دادنامه  به دفاتر ثبت طلاق مراجعه نمايند . مطابق با ماده ۲۴ قانون حمايت از خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ «ثبت طلاق و ساير موارد انحلال نكاح و نيز اعلام بطلان نكاح يا طلاق در دفاتر رسمي ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهي عدم امكان سازش يا حكم مربوط از سوي دادگاه مجاز است » و به شرح ماده ۵۶ قانون مذكور «هر سردفتر رسمي كه بدون اخذ گواهي موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) اين قانون يا بدون اخذ اجازه ‌ نامه مذكور در ماده (۱۰۶۰) قانون مدني يا حكم صادرشده درمورد تجويز ازدواج مجدد يا برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدني به ثبت ازدواج اقدام كند يا بدون حكم دادگاه يا گواهي عدم امكان سازش يا گواهي موضوع ماده (۴۰) اين قانون يا حكم تنفيذ راجع به احكام خارجي به ثبت هريك از موجبات انحلال نكاح يا اعلام بطلان نكاح يا طلاق مبادرت كند، به محروميت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامي از اشتغال به سردفتري محكوم مي‌شود»

حال سئوال اين است كه از زمان ثبت دادخواست در اين دفاتر (اولين مرحله) چه مدت زماني تا آخرين مرحله يعني اخذ سند طلاق زمان لازم است .
در جواب بايد گفت كه اين زمان بستگي به عوامل متعددي از جمله رويه شعبه رسيدگي كننده به موضوع و حجم تراكم پرونده هاي تحت رسيدگي در شعبه مربوطه و چگونگي طي مراحل انجام اين پروسه و همچنين نوع طلاق مشخص شده در گواهي عدم امكان سازش و قطعي بودن يا نبودن دادنامه دارد. در مواردي كه زوجه با استفاده از وكالتنامه محضري و با تعيين وكيل دادگستري مع الواسطه براي همسر خويش جهت انجام طلاق اقدام مي نمايد اگر اسقاط حق تجديدنظر خواهي و فرجامخواهي در وكالتنامه قيد نگرديده باشد، زوجه و به طريق اولي وكيل مستقيم وي (وكيل مع الواسطه زوج)، توانايي اسقاط اين حق را دارا نبوده و اجراي صيغه طلاق منوط به سپري شدن مواعد اعتراض مي باشد. ( بيست روز مهلت تجديدنظرخواهي و بيست روز مهلت فرجام خواهي، با احتساب تاريخ ابلاغ و اجرا جمعاً چهل و چهار روز )
از تاريخ مراجعه به دفتر خدمات الكترونيك حداقل سه روز كاري زمان لازم است تا دادخواست به مرجع صالح ارسال گردد و پس از آن براي طرفين پيامك ارسال مي گردد و شماره پرونده و شعبه رسيدگي كننده در اين پيامك مشخص گرديده است و در غير اينصورت زوجين يا وكلاي آنها مي توانند به واحد رايانه مستقر در مجتمع قضايي صلاحيت دار مراجعه نموده و جوياي ارجاع پرونده خويش شوند. پس از اطلاع از مورد مذكور به شعبه مربوطه مراجعه نموده و درخواست تكميل پرونده را نموده و پس از انجام داوري و مشاوره و احذ گواهي عدم بارداري، دفتر دادگاه زمان رسيدگي را اعلام مي دارد. در برخي از شعبات دادگاه خانواده (با توجه به رويه و يا حجم تراكم پرونده هاي مطروحه و اوقات دادگاه) در همان روز جلسه رسيدگي برگزار و در همان روز نيز گواهي عدم امكان سازش صادر و طرفين ابلاغ مي گردد و پس از اسقاط حق تجديدنظرخواهي و فرجام خواهي و قطعي شدن دادنامه و در صورت رجعي نبودن طلاق، اجراي صيغه طلاق و اخذ سند طلاق توافقي از دفاتر طلاق امكانپذير مي باشد. در برخي از شعبات جلسه رسيدگي در همان روز برگزار مي گردد ولي صدور و تايپ گواهي عدم امكان سازش مستلزم گذشت مدت زماني مي باشد كه توسط منشي يا دفتر دادگاه اعلام مي گردد. اين زمان ممكن است يك روز و يا يك هفته  و … باشد . در برخي از شعبات بستگي به رويه و يا حجم كار شعبه جلسه رسيدگي در همان روز برگزار نمي گردد و تاريخ مراجعه بعدي به طرفين اعلام مي شود و پس از مراجعه و تشكيل جلسه مطابق با موارد فوق الذكر امكان دارد گواهي عدم امكان سازش در همان روز صادر و ابلاغ گردد و امكان دارد صدور آن موكول به روز و تاريخ ديگري گردد. لازم به ذكر است در برخي از مجتمع هاي قضايي جهت انجام مشاوره، واحد مشاوره اقدام به تعيين وقت نموده و زمان مشاوره نيز موكول به روز ديگري مي گردد. 

با توجه به موارد فوق الذكر و نظر به آنچه در رويه قضائي ملاحظه گرديده، زمان انجام طلاق توافقي از چهار روز الي … متغير است ولي ميانگيني كه مي توان براي انجام اين امر در نظر گرفت حدود يك هفته الي ده روز مي باشد.

لازم به ذكر است كه از نيمه دوم سال ۹۵ ملاحظه گرديده است كه برخي از شعب دادگاه خانواده پس از ارجاع، اقدام به تعيين نوبت رسيدگي بيش از يكماه مي نمايند. بنابراين اگر براي انجام طلاق توافقي زمان كافي در اختيار نداريد حتماً قبل از اقدام به وكيل متخصص در دعاوي خانوادگي و آگاه از رويه قضايي، مراجعه نمائيد.

https://palizlaw.ir/